Skrevet d. 30.08.2019

Broen til Nærheden

Den nye bydel Nærheden i Hedehusene får nu sin broforbindelse

Bydelen Nærheden bliver aftenen d. 7. september og nat til 8. september forbundet med Hovedgaden i Hedehusene, med bro over jernbanen. De store broelementer er allerede gjort klar og vil blive løftet på plads af en kæmpe kran.

Efterfølgende følger en masse arbejde omkring broen inden den senere på året kan indvies.

Høje tastrup kommune har inviteret pressen og skriver.

Vi andre kan følge slagets gang på afstand, f.eks. fra stationen.

Invitation til pressen:

Oplev når ny bro løftes på plads over jernbanen i Høje-Taastrup

Der er fuld gang i byggeriet af den nye bro over jernbanen, som skal forbinde Hedehusene med den nye bydel Nærheden. Aftenen og natten den 7.-8. september standses jernbanetrafikken, og brodækket over jernbanen løftes på plads.

Pressen inviteres hermed til at overvære det store indløft af to brodæk til den nye bro: De to brodæk er på byggepladsen blevet sammensvejset til henholdsvis en nordlig brodel på ca. 30 meters længde og en vægt på ca. 208 tons, samt en sydlig brodel på ca. 12 meters længde og en vægt på ca. 83 tons. De to brodæk monteres på en afstand af henholdsvis 37 meter og 58 meter.

Broen bliver i alt 42 meter lang og 17 meter bred. En 75 meter høj kran skal løfte de to brohalvdele på plads på betonkonstruktioner på hver side af jernbanen. Kranen ankommer i uge 36 og bliver samlet på stedet. Broen bliver en såkaldt skråstagsbro, og derfor bliver der på et senere tidspunkt monteret pylon og stag, og med denne markante arkitektur vil broen blive et vartegn for byen.

Broen vil spænde over Danmarks travleste jernbanestrækning, og derfor foregår broløftet, mens strækningen er lukket for togtrafik.

mvh.

Høje taastrup kommune

v. Henrik Bøtcher

Birkevang 20 Fløng

Vi klarer dit arrangement. Certificeret Telt udlejning - tilbyder også borde, stole og service mv.

Smart og brugervenlig videoovervågning med dahua. Til kontoret, i hjemmet, på båden og i sommerhuset