Skrevet d. 30.08.2019

Nærhedens læringshus

Første spadestil til den nye skole

Så blev det tid for det første spadestik til Læringshuset i Nærheden, som blev taget i dag d. 30. august mellem 10 og 12 med en masse aktiviteter.

Om læringshuset skriver Høje Taastrup kommune:

Om Fremtidens Skole Læringshuset Nærheden

• Læringshuset forventes at stå klar i august 2021 og skal indeholde både daginstitution og skole med ca. 1400 børn i alt. Det er den første folkeskole i Danmark, som fra streg til sidste sten er designet med fokus på fremtidens kompetencer: kreativitet, kommunikation, kritisk tænkning og samarbejde.
  • Læringshuset bliver en scienceorienteret skole, hvor eleverne arbejder tværfagligt i projekter med særligt fokus på naturvidenskab, teknologi, innovation og entreprenørskab. Eleverne tager udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger og løser opgaver i samarbejde med bl.a. virksomheder, offentlige institutioner og kulturlivet.
  • Skolen er udviklet i samarbejde med lærere og pædagoger samt et advisery board med repræsentanter fra bl.a. LEGO Education, Microsoft og Teknologisk Institut.
  • Bygningen er tegnet af Arkitektfirmaerne Christensen og Co. og Kjaer & Richter og bryder på alle måder med en traditionel skole. Huset kommer til at fungere som et stort værksted, hvor elever kan få lov til at lære med hænderne. Rummene kan tilpasse sig de forskellige faser i et projektforløb og forskellige måder at lære på. Det sker med mødefaciliteter, auditorium, faglige laboratorier og værksteder til samarbejde med virksomheder, foreninger og andre. Bygningen designes desuden bæredygtigt fx minimeres energi- og ressourceforbrug i forbindelse med opvarmning mest muligt.
  • Høje-Taastrup Kommune udvikler projektbaseret læring på alle kommunens skoler med støtte fra A.P. Møller Fonden. Alle kommunens lærerne, pædagoger, skoleledere og forvaltning gennemgår et kompetenceudviklingsforløb. Læs mere om projektet på www.htk.dk/21

v. Henrik Bøtcher

Birkevang 20 Fløng

Vi klarer dit arrangement. Certificeret Telt udlejning - tilbyder også borde, stole og service mv.

Smart og brugervenlig videoovervågning med dahua. Til kontoret, i hjemmet, på båden og i sommerhuset